Followers

New Novel

Thursday, December 1, 2011

diary isteriku, cerita cintanya 10

“Kita sedang mengenang kisah lama ke?”

Kata Sofea sambil melabuhkan punggung dikerusi berhadapan dengan Fahmi. Fahmitersenyum. Love Cafe inilah tempat pertama kali dia dan Sofea berjumpa setelah bergelar kekasih. Keadaannya masih macam seperti beberapa tahun lalu. Tempat duduk yang sama, dia, dan Sofea.

“Mungkin juga..”

Jawab Fahmi sambil membuka buku menu.

“I dapat rasa yang kita akan order menu yang sama..”

Teka Sofea. Fahmi tersenyum lebar sambil menutup kembali buku menu itu.

“Saya terlalu predictable ke?”

Tanya Fahmi. Sofea tertawa kecil.

“Kalau saya jadi awak, saya akan buat benda yang sama.”

“Ofcouse you do.., awak, saya, cafe ni.. like bring back old memory.. Macam muda semula.”

“Awak bercakap macam kita ni dah tua betul.”

Pelayan cafe itu datang membawa makanan yang ditempah mereka sebentar tadi. Fahmi dan Sofea memberi ruang untuk pelayan itu meletakkan pinggan yang di isi dengan chicken chop dihadapan mereka. Sofea tersenyum kecil. Masa awal-awal bercinta,kawal ayu dan cover macho memang jadi keutamaan. Chicken Choplah jalan paling selamat bila nak makan. Tak messy sangat. Masa makan pun lambat-lambat, potongayam guna garfu pun dengan penuh keayuan.

“Kita akan makan benda ni je ke sepanjang malam?”

TanyaSofea dalam gurauan.

“Romantic apa.., cafe yang sama, menu yang sama, music jelah agak lain sikit..”

Jawab Fahmi pula.

“Dan pretend yang kita sedang melalui first date kita semula? Cover macho.. Control ayu.. Should I do that?”

Fahmitertawa kecil dengan sindiran dalam gurauan Sofea itu.

“I teringat masa tu.., you makan dengan penuh keayuan.. I pun jadi segan nak lepas laku.. Sedaya upayalah I control diri I jadi seorang yang macho malam tu.”

Sofea turut tertawa. Lucu bilang kenang masa itu.. Masa pertama kali berjumpa memanglah begitu. Tapi bila beberapa bulan bersama, mulalah keluar semua perangai. Fahmi dengan kenakalannya. Tidak berhenti mengusiknya. Bila dia merajuk bukan dipujuk, malah tambah pula diusik oleh Fahmi. Percintaan mereka tidak pernah sunyi dengan gelak tawa.

“Saya rindu masa lalu.”

KataSofea perlahan.

“Kenapa merindui kenangan yang sudah berlalu.., Awak, saya.. kita cuba buat kenangan baru. Sekarang.”

JawabFahmi sambil menarik pinggan Sofea kemudian memotong ayam di dalam pinggan itukepada bahagian-bahagian kecil. Setelah selesai, dia menolak perlahan pinggan itu kepada Sofea.Sofea tersenyum.

“You spoiled me.”

KataSofea dengan senyuman lebar.

“Tak..saya cuma taknak ayam awak tu hidup balik and melompat ke meja orang lain.”

Usik Fahmi. Sofea pura-pura menarik muka masam.

“saya bukan budak-budak yang tak tahu handle pisau dan garfu ni. saya belajar guna benda ni kat luar negeri tau.Chef Curtis Stone’s lagi yang ajar saya tau.”

Fahmi pura-pura mencebik bila Sofea membalas usikkannya.

“CurtisStone’s buat apa.. saya belajar dari Chef Wan pun senyap je.. You yang nak riak semacam. Tak baik tau bersikap riak.. nanti..auch..”

Fahmiterjerit kecil bila tangannya dicubit perlahan oleh Sofea.

“Awak memang tak pernah bagi saya menangla.. Saya je yang terpaksa mengalah.”

Kata Sofea sambil mencebik. Fahmi tertawa besar. Itu yang buat dia suka mengusik Sofea. Priceless sangat cebikan dari muka ayu milik Sofea itu.

“Fahmi..tak sangka jumpa kat sini.”

Fahmi mendongak untuk melihat siapa gerangan yang mengganggu makan malamnya itu.

“Sofian! Ingatkan siapalah tadi.. Kau buat apa kat sini?”

Sofian tersenyum. Dia memandang sekilas ke arah wanita itu. Betullah apa yang dijangkanya. Memang Sofea. Lama gadis itu menghilangkan diri dari mereka semua.

“Aku jumpa client tadi.”

“Eh..Pian. Kau masih ingat Sofea kan?”

Sofea tersenyum kepada Sofian.

“Ofcouse..You dah lama menghilang. Ingatkan you dah tak nak jejak kaki ke Malaysia nilagi.”

“Setinggi-tinggi bangau terbang, akhirnya hinggap ke belakang kerbau juga. Macam saya juga.”

Sofian dan Fahmi tersenyum.

“Anyway..welcome home Sofea.. And Fahmi.. aku chow dululah..”

“Ok..”

Sofea terasa serba-salah selepas Sofian pergi dari sana. Fahmi perasan perubahan riak wajah Sofea itu.

“What wrong?”

“Nothing.”

“Please Sofea..”

“Saya suka dengan apa yang awak buat.. Saya suka suasana sekarang.. Saya terlalu suka sehingga terlupa yang awak bukan lagi milik saya..”

“Jangan bangkitkan topik tu.”

Kata Fahmi tegas.

“Sampai bila kita tak mahu bercakap pasal tu Fahmi? Kesian Dya..”

“Semuaorang concern pasal Dya.. Dya itu.. Dya ini.. Dya hidup di dalam dunia dia..Dunia dia dengan Izhar.. Dia buat saya jadi Izhar..Awak.. and saya.. kita yang terluka Sofea.. Please.. let this be our moment. Saya dah penat jadi korban.”

1 comment:

  1. sedeh nye,cian nye kt Dya..dh lh tengah pregnent.tk nk lh wat Dya cam tu wahai Fahmi..... terima lh Dya seada nye Fahmi.

    ReplyDelete